Pirata Solitari paret dels Sostres (345 m 6a/A1)

És dissabte 13 d’abril i tenim temperatures com si fos juny i anem camí d’Oliana. Parem a fer un cafè ràpid al poble i a les 10 h estem aparcats a la carretera de servei abans del tercer túnel. Desprès de comentar ahir quina via feient ens hem decidit per la Pirata Solitari a la paret dels sostres de la cinglera dels Espluvins. Sortim caminant sense saber molt bé on queda situada la paret dels sostres i no ens adonem que des del mateix aparcament podem observar la paret dels sostres i a la seva dreta l’esperò per on va la via...

L’aproximació és d'aproximadament 1h30' i des de l'aparcament hem de tornar enrere i passar el segon túnel, evitant creuar-lo i passant per la carretera de servei. Una vegada a l’altre banda del túnel creuem la carretera i passem per l’antic aparcament de la via ferrada Teresina per després continuar pel camí equipat Joan Nubiola. que comença per un sender al costat de dues caseta elèctriques a la banda dreta de la riera. Continuem el sender i creuem la riera, seguin per un bosc per la banda esquerra. En uns 30’ arribem a sota de la paret de la Cascada i seguim el sender fins que ens trobem amb el segon tram de la via ferrada (veurem uns passa mans en un paret vertical). Continuem el sender i en breu arribem a una canal vertical on hi han cables i cordes. En aquest punt cal deixar el camí i agafar un corriol a la dreta (una mica tancat) i seguir-lo fent un flanqueig per sota de la paret dels sostres. Des d'aquí ja podem observar la cara sudest amb una bona vista de la paret dels sostres i de la via. Al final de la paret ens trobarem unes cordes fixes molt velles (no recomanem recolzar-se) i que marquen el començamen de la via. Pugem per on van les cordes (III) fins arribar a una argolla de ràpel i uns pocs metres més amunt trobem la R1.

La via està prou equipada amb parabolts i reunions que són rapelables fins a la R4. La roca en general és bastant bona i sls llargs més bonics són el L3 amb un diedre molt xulo i amb un pas de 6a i el L7 amb una sortida molt explosiva d’un 6b en la que segons comentaris anteriors havia 2 pitons. Cal apretar molt per sortir en lliure perquè el parabolt queda una mica alt, però també es podria fer en artificial colocant quelcom friend o tascó a una petita fisura a la dreta.

La baixada és pel camí equipat Joan Nubiola, seguint les marques blaves i després vermelles per empalmar amb el camí de pujada.