Canal E Espatlla de l'Aneto (350 m, D+)

És dissabte 18 de febrer i són les 3 am quan em trobo a Cervera amb en Xavi. Continuem plegats fins a Les Paüls on fent petit esmorzar i recollim material per apropar-nos a Llanos de l'Hospital de Benasc. Sortim de l'aparcament a les 9h15 i comencem a foquejar per la pista d'esquí nòrdic direcció a Aigualluts, per remuntar per la vall de Barrancs i creuar el llac gelat de Barrancs. Encarem la glacera coberta de neu del Tempestats i la remuntem deixant a l'esquerra el corredor nord del Margalida, la bretxa del Tempestats i l'entrada al Gran Blau, que no es troba formada. Ascendim per la dreta de la canal al no trobar-se formada l'entrada de l'esquerra. Progresem directes, per més endavant fer petit flanqueig en diagonal cap a l'esquerra i ficar-nos a la part més estreta del corredor IV/65º. Un petit resalt, encara en roca, dificulta la sortida que protegim amb un alien i un cargol de gel. De seguida la canal perd dificultat i progresem per una rampa de neu de 45º-50º que ens deixa a l'aresta. Continuem per l'aresta passant per l'Espatlla de l'Aneto (3.350 m) fins a al cim de l'Aneto (3.404 m). Des del cim baixem esquiant per la vall de Barrancs, pla d'Aigualluts i tornada a Llanos de l'Hospital. Arribem gairebé de nit, però no ens cal encendre el frontal. Al final han sigut 9h d'activitat amb molt poques parades, per evitar arribar de nit.

Hem observat que aquest hivern hi ha molt poca neu a aquesta vessant nord de l'Aneto. En el descens de l'Aneto el mantell nivall no cubreix totalment totes les roques i irregularitats del terreny i obliga a fer una lectura abans de tirar-se per qualsevol lloc, encara així hem esquiat tot el recorregut fins a la canal est. Esperem nevi més perquè la falta de precipitació i els cicles d'altes temperatures que es donen en alçada perjudiquen greument la continuïtat de les poques glaceres que encara queden al macís dels pics Maleïts.

Dades tècniques:

- Aproximació: 4h.

- Canal E: 3h.

- Dificultat: D+/ IV.

- Recorregut: 350 m.

- Desnivell total: 1800 m.

- Distancia total: 25 km.

- Temps total activitat: 9h.

Xavi Aymar i Ciscu Carmona

Vistes des del Tuc de Mulleres el dia següent

Arribant al llac de Barrancs

Després de fer la Diagonal per entrar al corredor

Aproximació a la part més estreta de la canal

Resalt en roca sortint de la part més estreta del corredor

Aproximació a la part estreta del corredor

Per sota del resalt

Perspectiva de la part estreta del corredor i el resalt

Sortint del resalt la canal s'obre i baixa dificultat

Sortida a l'aresta

Aresta cap al cim de l'Aneto