Via El front del Pallars, 6b+ (330 m), Tossal de la Torreta, Montsec de Rúbies.

És diumenge 22 d'octubre i són les 8h30 del matí quan arribo a Vilanova de Meià. Anem uns 10m km per la pista en direcció al poble de Rúbies, fins trobar un trencall que hem de continuar per la dreta i què comença a baixar. Trobarem un gir pronunciat a l'esquerra on podrem deixar el cotxe a una petita esplanada (cal un 4x4 o un cotxe alt per fer la pista) i on ja divisarem la paret del Tossal de la Torreta i les seves parets característiques.

Aproximació

Pugem en direcció a l'esquerra, aprofitant les zones amb menys vegetació, per fer després una diagonal i entrar just a sota d'una paret protuberant de color taronja, on a la seva dreta i després d'una canal herbosa, trobem una fita i un parabolt que marca l'inici de la via.

Són les 10h40 del matí el cel està una mica núvol i la temperatura és de 5ºC. A les 15h15 estem a dalt.

Descripció

La via està dividida en quatre trams o seccions, és a dir, no manté la seva continuïtat i ens obliga a caminar i descendre per empalmar les diferents parets.

La primera part arriba fins a la R2. Des d'aquesta reunió caldrà pujar uns 20-30 metres en lleugera direcció a l'esquerra passant per sota d'un arbre on trobarem un parabolt que marcarà l'inici del segona secció.

La segona secció arriba fins a la R4. Des d'aquí cal caminar per fer un lleuger descens i flanqueig fins arribar a la tercera secció de la gran paret, marcada per uns sostres.

La tercera secció comença a l'esquerra de la quarta de les fissures verticals que identifiquen la paret. Aquest tram arriba fins a la R9. Des d'aquí cal fer un descens, no massa llarg, on de seguida trobarem la quarta i darrera secció de la via.

La quarta secció comença sota una gran placa que ens deixarà, en dos llargs més (R11) a l'aresta que arriba al cim del Tossal de la Torreta.

Descens

Per baixar, cal continuar fins al cim del Tossal de la Torreta i continuar l'aresta fins trobar-nos, en pocs metres, una canal amb una fita per on baixa un petit corriol (a l'inici trobarem una antiga fita cimentada que delimitava els termes municipals). Baixarem amb tendència a l'esquerra i buscant la zona amb menys vegetació, fins arribar a un camí, què seguirem a la dreta i què ens deixarà en uns 40' a la pista de Rúbies i el cotxe.

Comentaris de la via

Via semi equipada, interessant i molt recomanable amb roca calcàrea excel·lent i amb les assegurances justes, però que es fàcil d'assegurar amb flotants. El llarg 7 és un curt i bonic flanqueig horitzontal de 6a. El llarg 8 és el més difícil (6b+) i el què té més parabolts, per si es vol passar en artificial, però tota la resta de llargs és de pas obligatori en lliure. Especial menció al llarg 10, amb una roca excel·lent i una escalada atlètica que progressa per unes fissures horitzontals impressionants.

Material: 12 cintes exprés, semàfor d'aliens i friends varis fins al camalot #2.

Dificultat: 6b+/Ae, 6a obligat.