Pany Haus cara S Pedraforca (280 m, V, IV+)

És divendres 30 de juny i dia feiner. Surto com un llampet de la feina amb la bici per arribar a casa i agafar la motxilla. Quedo amb l’Àlex abans dels tunnels de Vallvidrera. No hi ha opció, hem d’anar per l’autopista fins a Manresa perquè la tarda és curta i volem escalar la Pany Haus de la cara sud del Pedraforca. Aquesta via, oberta l’any 1944 per Jordi Panyella (“Pany”) i Jordi Casasayas (“Haus”) va ser la primera de la cara sud del Pollegó inferior del Pedraforca.

Arribem a Saldes i direcció al refugi Estasen, a un parell de quilòmetres hi ha una pista a l’esquerra i un aparcament. Decidim tirar amb el cotxe per una pista només apta per cotxes alts o tot terreny, degut a que no anem sobrats de temps. Aparquem al final de la pista i ens enfilem per un camí direcció a la cara sud. Arribem a un rètol que indica camí del Reos i seguim aquest corriol que s’endinsa per un bosc ben tancat. El corriol es troba humit i encara ens mullem amb l’aigua retinguda per les fulles de les plantes després d’una setmana amb força tempestes. Continuem gairebé 45’ fins trobar una fita en un revolt i una marca blava que gira a la dreta per un corriol molt tancat de vegetació on trobem un abeurador. Continuem per les marques blaves que han repintat de gris fins creuar una gran canal i flanquejar cap a l’entrada de la gran diagonal típica que forma l’entrada de la via. La tarda és grisa, la temperatura baixa, prop dels 8 graus, i estem envoltats per una boira molt densa que no queda clar que ens acabi plovent. L'Àlex comença el primer llarg i ràpidament ens adonem que acabarem escalant amb la roca humida. Alternem els llargs amb molta cura per no relliscar per una via gairebé desequipada. Arribem a pensar si no és millor baixar, perquè no sabem com ens trobarem el llarg cinquè i l’últim que cal empotrar-se en una ximeneia. Aquests últims llargs ens obliguen a apretar una mica més del desitjat, perquè l’aigua gairebé regalima per la paret. Acabem la via sobre les 21h i aprofitem les darreres llums del dia per arribar al cotxe sense treure els frontals. 

Àlex i Ciscu

Es viernes 30 de junio y día laborable. Salgo como un rayo del trabajo con la bici para llegar a casa y coger la mochila. Quedo con Àlex antes de los túneles de Vallvidrera. No hay opción, debemos ir por la autopista hasta Manresa porque la tarde es corta y queremos escalar la Pany Haus de la cara sur del Pedraforca. Esta vía, abierta en 1944 por Jordi Panyella (“Pany”) y Jordi Casasayas (“Haus”) fue la primera de la cara sur del Pollegó inferior del Pedraforca. Llegamos a Saldes y dirección al refugio Estasen, a un par de kilómetros hay una pista a la izquierda y un aparcamiento. Decidimos tirar con el coche por una pista sólo apta para coches altos o todoterreno, debido a que no vamos sobrados de tiempo. Aparcamos al final de la pista y subimos por un camino dirección a la cara sur. Llegamos a un rótulo que indica camino de los Reos y seguimos este sendero que se adentra por un bosque cerrado. El sendero se encuentra húmedo y todavía nos mojamos con el agua retenida por las hojas de las plantas después de una semana con bastantes tormentas. Continuamos casi 45' hasta encontrar una fita en una curva y una marca azul que gira a la derecha por un sendero muy cerrado de vegetación donde encontramos un abrevadero. Continuamos por las marcas azules que han repintado de gris hasta cruzar una gran canal y flanquear hacia la entrada de la gran diagonal típica que forma la entrada de la vía. La tarde es gris, la temperatura baja, cerca de los 8 grados, y estamos rodeados por una niebla muy densa que no queda claro que acabe lloviendo. Álex comienza el primer largo y rápidamente nos damos cuenta de que acabaremos escalando con la roca húmeda. Alternamos los largos con mucho cuidado para no resbalar por una vía casi desequipada. Llegamos a pensar si no es mejor bajar, porque no sabemos cómo nos encontraremos el largo quinto y el último que hay que empotrarse en una chimenea. Estos últimos largos nos obligan a apretar un poco más de lo deseado, porque el agua casi chorrea por la pared. Acabamos la vía sobre las 21h y aprovechamos las últimas luces del día para llegar al coche sin sacar los frontales. 

Salida muy bien aprovechada con un ambiente que parece más de otoño que de verano. Ojalá siga así lo que queda de verano… 

Para bajar seguimos las marcas y fitas que van por la arista y que llegan a la parte baja de la tartera  hasta un punto de la arista que giramos por la derecha para flanquear hacia la cara sur pasando de nuevo por la entrada de la vía y deshacer el camino de subida.

Àlex Presas i Ciscu Carmona


Comentaris

Entrades populars